Select Page

Afstudeerproject

  • Focus: Visual & UI Design
  • Wireframing, concepting, testing, prototyping
  • Duur: 20 weken
  • Tools: Adobe XD
agsdi-clothing-handbag

Inleiding

XPLCT is een kledingmerk uit Amsterdam, hun kleding hangt in meer dan 50 retailers verspreid over Europa. Al deze retailers kopen 4x per jaar kleding in bij XPLCT, wat een groot proces is.

agsdi-zoom-in

Het probleem

Het inkoopproces bestaat uit veel stappen, dit gaat vaak gepaard met onduidelijkheden voor de retailers van het bedrijf; ze hebben vragen over de order levering, weten niet meer wat ze besteld hebben en van welk seizoen, ze kunnen geen re-stocks van goedlopende items aanvragen, betalen facturen te laat en kunnen moeilijk de juiste social media/webshop content vinden.

agsdi-learn

Opdracht

Ontwerp een B2B tool voor XPLCT en vooral hun retailers waardoor beide partijen gemakkelijk overzicht kunnen houden over de verschillende stappen, zodat de ervaring van het inkoopproces verbeterd wordt.

De tool moet de feeling en het imago van XPLCT als merk visueel uitstralen.

Customer Journey

De eerste stap in dit proces is om het inkoopproces van begin tot eind van beide partijen in kaart te brengen door middel van een Customer Journey.
Vervolgens kan je hieruit zien op welke punten er iets mis gaat. Op deze pijnpunten zal er worden ingespeeld bij het bedenken van een oplossing.

agsdi-person

User requirements list

Aan de hand van de pijnpunten van beide partijen, interviews en enquetes, is er een User Requirements List opgesteld.

XPLCT heeft vanaf het begin duidelijk laten weten dat ze als oplossing een applicatie willen hebben.

User requirements list

1  Retailers willen met een account kunnen inloggen op zowel hun computer als hun smartphone.

2  Retailers willen meldingen krijgen als er nieuwe collecties uitkomen. Retailers willen per collectie een orderbevestiging met daarin een

3  overzicht van welke items ze besteld hebben.

4  Retailers willen gemakkelijk content downloaden en kunnen delen.

5  Retailers willen op de hoogte worden gehouden over hun order levering proces.

6  Retailers willen een repeat-order kunnen doen van goedlopende

items.

Belangrijkste Functionaliteiten

1  Overzicht houden van alle seizoenen

2  Orderbevestiging per order binnen krijgen.

3  Op de hoogte worden gebracht van de levering van mijn order.

4  Content voor social media downloaden/delen

5  Een order kunnen aanpassen

6  Repeat-orders doen

7  Afspraak voor in de showroom van XPLCT inplannen.

Concurrentie analyse

Er is onderzoek gedaan naar soortgelijke bestaande B2B -retail platformen die oplossingen voor de problemen van XPLCT en hun retailers aanbieden.
Hieruit zijn de 4 grootste bedrijven benaderd en met alle een live demo ingepland om te ervaren hoe hun product werkt.

agsdi-check-circle

Voordelen

1  Platforms zijn beschikbaar voor Desktop, iPad en soms mobiel formaat.

2  Het biedt een oplossing op alle problemen waar XPLCT en hun retai- lers tegen aan lopen

3  Systeem is volledig geintegreerd en aangesloten op de programma’s die XPLCT gebruikt.

4  Er zijn al retailers van XPLCT die een van deze programma’s gebruikt.

5  De software wordt maandelijks ge-updated.

agsdi-error

Nadelen

1  De platformen zijn te duur voor XPLCT.

2  De platformen zien er achterhaald uit en niet mooi uit.

3  De platformen bieden geen gevoel van exclusiviteit. Ze kunnen het imago van XPLCT niet uitstralen.

4  Retailers kunnen geen afspraak in de showroom inplannen.

agsdi-alarm-2

Conclusie

Er bestaan veel platformen die al een soortgelijke oplossing voor het probleem aanbieden.
Deze platformen kunnen echter het gevoel van XPLCT als merk niet uitstralen.

Tijdens dit project wordt er gekeken hoe ik dit wel kan uitstralen in de applicatie die ik voor XPLCT ga ontwerpen.

agsdi-mobile

Oplossing: een app

De oplossing wordt een B2B applicatie, waardoor beide partijen gemakkelijk overzicht houden van het inkoopproces en alle zaken eromheen regelt.

Als uitgangspunt zal er een app ontworpen worden voor mobiel en later voor de desktop. De app verwerkt al de eerder genoemde user  requirements.

Wireframe

Scherm iteraties

Enkele schermen

Home

Een dashboard pagina, waar de retailer constant herinnerd wordt aan belangrijke zaken, zoals een melding krijgen dat er nieuwe content beschikbaar is of dat er een nieuwe collectie beschikbaar is in de showroom om inkopen te doen.

Orders

De retailer heeft hier een overzicht van al zijn orders. Hij krijgt meldingen van orders waar actie bij vereist is. Deze orders staan onder ‘important‘. Verder kan hij onder ‘dispatched‘ en ‘delivered‘ zien welke orders al geleverd zijn en welke nog aankomen.

Content

Een pagina, waarop de retailer alle content

kan vinden per seizoen. Hij kan dit bekij- ken, het downloaden en het via de app direct op social media delen.

Stock

Dit zijn alle items die XPLCT op voorraad heeft en beschikbaar stelt voor de retailer om ten alle tijde te bestellen.

Dit zijn de zogehete ‘repeat-orders‘.
Als goedlopende items uitverkocht dreigen te raken, kan de retailer dat item hier opnieuw bestellen.
Hij krijgt direct te zien welke maten er
op voorraad zijn en wanneer zijn order geleverd wordt.

Maak afspraak

De retailer kiest een datum uit wanneer hij langs wilt komen en een tijd dat hem schikt.

Order details

Een overzicht van alle details van de order.

Prototype video

 

Conclusie

De feeling en huisstijl van het merk zijn volledig geintegreerd in de app, door middel van user tests is de app als positief ervaren en er zijn geen onduidelijkheden of problemen meer waar retailers voorheen wel tegen aan liepen.

Al deze factoren zorgen ervoor dat de inkoopervaring bij XPLCT versterkt wordt met de XPLCT APP.
De retailer krijgt zo een professioneler beeld van het merk, en verkoopt hierdoor ook grager de ingekochte kleding aan zijn consumenten.