Afstudeerproject

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

XPLCT STUDIOS | Afstudeerproject

Het probleem

XPLCT is een kledingmerk uit Amsterdam, hun kleding hangt in meer dan 50 retailers verspreid over Europa. Al deze retailers kopen 4x per jaar kleding in bij XPLCT, wat een groot proces is.

Dit inkoopproces bestaat uit veel stappen wat vaak met onduidelijkheden gepaard gaat; hun retailers hebben vragen over wanneer hun order levering, weten niet meer wat ze besteld hebben bij welk seizoen, kunnen geen re-stocks van goedlopende items aanvragen, betalen facturen ten laat en kunnen moeilijk de juiste social media/webshop content vinden.

Opdracht

Ontwerp een B2B tool voor zowel XPLCT maar vooral hun retailers waarop beide partijen gemakkelijk overzicht kunnen houden van het gehele inkoopproces. De tool moet de feeling en het imago van XPLCT als merk visueel uitstralen.

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Customer Journey

Het gehele inkoopproces is in kaart gebracht in 2 Customer Journeys. Hierin kan je zien bij welke stappen er wat fout gaat.

  1. van de retailers kant
  2. van XPLCT’s kant

Slide door de foto’s om de Customer Journey van beide partijen te zien.

Belangrijkste functionaliteiten die in de app terug moeten komen (uit onderzoek is gebleken):

  1. Overzicht houden van alle seizoenen
  2. Orderbevestiging per order binnen krijgen.
  3. Op de hoogte worden gebracht van de levering van mijn order.
  4. Content voor social media downloaden/delen
  5. Een order kunnen aanpassen
  6. Repeat-orders doen
  7. Afspraak voor in de showroom van XPLCT inplannen.

 

De XPLCT App

De retailers van XPLCT worden altijd uitgenodigd in de showroom om daar de kleding te bekijken en te voelen voordat ze het mogen inkopen. Op deze manier wordt de inkoopervaring uniek gemaakt bij XPLCT. In de app kan je dus alles doen behalve nieuwe collecties inkopen. 

Op deze manier blijft de inkoopervaring uniek en blijft het persoonlijke contact tussen beide partijen bestaan. De XPLCT App zal het inkoopproces bij XPLCT dus ondersteunen, maar niet vervangen

 

Slider: Het ontwerp proces

Schermen

De prototype

De retailers gebruiken zowel hun computer als hun mobiel rondom het inkoopproces. Ik heb de gehele prototype van de mobiele versie uitgewerkt. De 3 belangrijkste schermen van de desktop versie zijn ook uitgewerkt, om de gebruiker een idee te geven hoe de applicatie responsive eruit ziet.

De desktop schermen en alle mobiele schermen kan je vinden in de design rationale!  

Conclusie

De feeling en huisstijl van het merk zijn volledig geintegreerd in de app, door middel van user tests is de app als positief ervaren en er zijn geen onduidelijkheden of problemen meer waar retailers voorheen wel tegen aan liepen.

Al deze factoren zorgen ervoor dat de inkoopervaring bij XPLCT versterkt wordt met de XPLCT APP.
De retailer krijgt zo een professioneler beeld van het merk, en verkoopt hierdoor ook grager de ingekochte kleding aan zijn consumenten.

Styleguide

Om ervoor te zorgen dat de feeling van het merk uitgestraald wordt in de applicatie, heb ik een styleguide ontworpen en inspiratie uit hun huidige website & social media gehaald.